servicehunder annonse

Service og støtte i hver snute  

rssrss facebooktwitterfacebooktwitter
Denne høsten går Norske Servicehunder spennende tider i møte, når NAV og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) skal konkludere med hvilke støtteordninger Servicehundene skal tilgodeses med. De siste årene har NAV ledet et evalueringsprosjekt på vegne av Arbeids- og sosialdepartementet, og erfaringsrapporten ferdigstilles i høst. Denne vil i stor grad påvirke fremtidig lovgiving når det gjelder offentlige støtteordninger til servicehundene. Servicehundbrukeren Kathrine Dekke er en av mange som venter i spenning på konklusjonen.

Tekst: Anne H. Bjølgerud / Foto: privat / Norske Servicehunder

– For meg er det å ha en servicehund livsviktig, forklarer hun.

I 1998 var den da 21 år gamle Kathrine Dekke involvert i en bilulykke som førte til delvis lammelse og ødelagt leddsans. Siden ulykken klarer derfor ikke kroppen hennes å registrere hvordan leddene bøyer seg, noe som kan bli fatalt når hodet faller bakover.

– Skaden min er svært sjelden, og vi kjenner kun til ett lignende tilfelle – en mann i England som bor på institusjon og har assistanse 24 timer i døgnet, sier Dekke.

Forberedt på institusjon

Kort tid etter ulykken forberedte også Dekke seg på institusjonslivet. Heldigvis ville tilfeldighetene det annerledes.

– I den perioden hvor vi undersøkte de forskjellige institusjonene som kunne være aktuelle for meg kom vi tilfeldigvis over en artikkel om servicehund som hjelpemiddel for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Vi tenkte som så at dette kunne være et mulig hjelpemiddel som i det minste måtte vurderes, så vi sendte inn en søknad, selv om vi ikke visste så mye om hvorvidt det var mulig å få en servicehund til å utføre de oppgavene jeg ville trenge hjelp til. Det var nesten litt sånn at søknaden ble glemt når den var sent, ler Dekke.

Heldigvis – når det gjelder servicehunder er mulighetene mange. En servicehund er kort fortalt et hjelpemiddel for funksjonshemmede, og disse fantastiske hundene bidrar med sin innsats til økt selvstendighet med sine varierte arbeidsoppgaver. Oppgavene inkluderer alt fra åpning av dører, hjelp med bekledning og klesvask til bæring og henting. I spissen for at de menneskene som har behov for det skal få en servicehund tilpasset sine behov står brukerforeningen Norske Servicehunder, mens Hundeskolen Veiviseren står for opplæring og tilpassing.

En helt ny hverdag

Når Dekke en dag fikk beskjed om at søknaden var innvilget, og at hun skulle få servicehund, ble hun svært spent på hvilken forskjell dette ville utgjøre i hverdagen. Heldigvis skulle Dekkes første hund, Elida, spille en livsviktig rolle i Kathrines liv i mange år fremover.

– Jeg gikk fra å være mentalt forberedt på et liv på institusjon, og det å være avhengig av andre, til en vesentlig mer uavhengig og selvstendig tilværelse.

Elida lærte seg fort å passe på Kathrines nakke, og med en servicehund kunne Kathrine føle seg trygg på at hodet ville bli dyttet på plass om det falt bakover.

– Tryggheten og friheten som fulgte med det å få servicehund er vanskelig å forklare. Jeg kunne selv bestemme når jeg skulle legge meg, når jeg skulle kle på og av meg, og selvstendigheten som følger med disse tingene er livsviktig for meg, forklarer Dekke.

Ung og allerede mer enn lovende

Elida gjorde en uvurderlig jobb gjennom en årrekke før hun ble pensjonist. Dekke fikk 25. februar i år sin tredje hund, en tispe med det stolte navnet Frigg. I perioden før Frigg var klar til dyst ble det enda mer tydelig hvor viktig rolle det er for Kathrine å ha en velfungerende servicehund.

 – Jeg merket at funksjonsnivået mitt sank betydelig før jeg fikk Frigg. I perioden før jeg fikk Frigg ble jeg nødt til å søkte om personlig assistent fordi funksjonsnivået sank. Jeg var vesentlig mer avhengig av støttekragen, tilbragte mye mer tid liggende enn tidligere, og det var mye mer sjeldent at jeg orket å være med venner ut på forskjellige aktiviteter. Nå kan jeg sitte oppreist en hel kveld, mens jeg i perioden før jeg fikk Frigg ikke orket mer enn et par timer av gangen, forklarer hun.

Naboer og venner har heldigvis merket stor forskjell denne våren.

– Naboene sier at det er så godt å se meg så mye ute igjen – enkelte trodde jeg var innlagt siden de ikke hadde sett meg. Vennene mine synes også det er supert at jeg nå ikke bare ligger mens de er på besøk, men kan være med på ting, og har fått tilbake fargen i kinnene.

Kathrine er full av rosende ord om sin nye hund.

– Det å ha fått så god kontakt med Frigg føles nesten som å være litt utro, og jeg sa alltid når jeg hadde Elida at jeg aldri kom til å få en så fin hund igjen, men der tok jeg visst feil. Jeg var kjempeoverrasket over hvor raskt Frigg og jeg kom inn i rytmer og rutiner. Det tok bare et par uker før vi var godt samkjørte, og vi blir et bare bedre og bedre team.

Bestemmer selv

Frigg gir Kathrine selvstendighet og trygghet
Frigg gir Kathrine selvstendighet og trygghet

Frigg fylte 2 år 25. mai, og har i løpet av sine får måneder i tjeneste allerede bidratt til selvstendighet og livskvalitet.

– Nå når jeg har Frigg bestemmer jeg selv når jeg vil reise til kjæresten min i Sverige, siden Frigg hjelper til med å hente bagger, klær og så videre i forbindelse med reisen.

Ikke minst forhindrer Frigg med sine daglige oppgaver unødig kjedsomhet for bruker Kathrine.

– En så enkelt ting som å plukke opp fjernkontrollen om jeg mister den kan være ganske viktig – om TVen står på NRK og man ikke har mulighet til å bytte kanal kan være litt kjedelig, ler hun.

Kathrine har assistent, men er helt klar på at hun ville vært avhengig av bistand i betydelig større grad om hun ikke hadde hatt servicehund.

– Det er en samfunnsøkonomisk aspekt ved dette med servicehunder som det også bør skapes mer bevissthet rundt. Ja, jeg har assistent, men jeg hadde vært avhengig av helt andre ressurser om ikke Frigg kunne bistå meg døgnet rundt, minner hun om.

Kathrine har helt siden hun fikk Elida vært i flere møter med politikere for å fremme servicehundenes sak, og kjempe for gode støtteordninger for servicehundbrukere. Hun følger selvfølgelig evalueringsprosjektet som skal ferdigstilles i løpet av høsten med stor spenning.

 – I mine møter med politikerne har jeg alltid følt at vi har blitt hørt, og tatt godt imot, så jeg håper virkelig at vi denne gangen en gang for alle får dokumentert hvor livsviktig det er for mange mennesker i Norge å ha tilgang til gode servicehunder, og at det legges til rette for dette.

Stor arbeidsvilje

Når Kathrine blir bedt om å beskrive Frigg er det to ord som kommer fort – myk og arbeidsvillig.

 – Jeg føler meg heldig som har fått en hund som er ganske like Elida i mentalitet. Hun er veldig sensitiv og oppmerksom, og har betydelig arbeidslyst, men slapper samtidig godt av, og er veldig behagelig å leve sammen med, sier Kathrine.

Også Neal Wallis ved Hundeskolen Veiviseren fremhevet arbeidsviljen når han blir spurt om Frigg sine unike egenskaper.

 – Det er alltid svært viktig å matche hund og bruker, men det var virkelig utrolig viktig at vi fikk til en god match i dette tilfellet, da Kathrines behov er så spesifikke. Frigg skal hele tiden være oppmerksom på Kathrine, også når hun sover, og må være våken og vise stor interesse for å jobbe. Frigg har tydelig bevist at hun har de riktige egenskapene for å være en god bruker for Kathrine, sier Wallis.

Lang skole

Naturtalent til tross – det tar lang tid å utdanne en god servicehund. Hundene bor hos fôrverter det første året, før de gjennomgår omfattende testing. Består de alle de nødvendige testene og den første evalueringen, som tar omtrent en måned, begynner deretter generelle opplæringen og den individuelle tilpassingen. Hele prosessen kan gjerne ta 8 måneder, avhengig av hvilken bruker hunden skal trenes opp til å hjelpe.

Flere av servicehundene bistår ved å trekke av klær ved avkledning eller hente plagg ved påkledning. Foto: Norske Servicehunder
Flere av servicehundene bistår ved å trekke av klær ved avkledning eller hente plagg ved påkledning. Foto: Norske Servicehunder

Norske Servicehunder og Veiviseren følger selvfølgelig også spent med på evalueringsprosjektet som nå pågår.

– Vi er selvfølgelig svært spente på hva konklusjonen fra prosjektet blir, og håper selvfølgelig at konklusjonen vil dokumentere viktigheten av det å gi servicehundene samme støtte som førerhundene i dag får, påpeker en engasjert Dørrum.

Alle faktorer må tas med

 – Vi håper alle faktorene av betydning i denne saken tas med i beregningen – ikke bare innsparinger for staten. Det å få en servicehund kan betyr en helt ny livskvalitet for mange, noe som i seg selv er et argument for at servicehundene bør likestilles med førerhunder som offentlig hjelpemiddel, sier Neal Wallis i Veiviseren.

NKK håper selvfølgelig også at konklusjonen blir positiv for servicehundene.

– Vi i NKK har flere ganger oppfordret politikere til å ta innover seg den store samfunnsressursen hunder er – og servicehundene er ett av våre beste eksempler på hunder som virkelig er til nytt og glede. Vi er derfor også svært spente på hva resultatet av det pågående prosjektet blir, og håper selvfølgelig at servicehundene så snart som mulig vil få den anerkjennelsen og økonomiske støtten de fortjener, sier NKKs administrerende direktør Trine Hage.

Legg igjen en kommentar